Sämplimiskunstiline värskus ning tuntud alternatiiv – n!na ja Frankie Animal.
Frankie Animal on alternatiiv-pop/rock-bänd Tallinnast, mille tuumiku moodustavad laulja Marie Vaigla, kitarrist Jonas Kaarnamets ja bassimängija Jan-Christopher Soovik. Juba kümnendat aastat tegutsev alternatiivbänd on kindlalt kanda kinnitanud Eesti alternatiivmuusika maastikul, paistes silma ja kostes kõrva detailideni läbi mõeldud kontseptsioonidega nii muusikas kui imagos. 2018. aastal jõuti singliga “(Can’t Keep Calling) Misty” Eesti Laulu finaali; esinemised mitmetel mainekatel välismaa festivalidel, nagu Waves Vienna, Eurosonic Noorderslag ja Positivus, on kasvatanud tuntust ka välismaa publiku seas. Käesoleva aasta veebruaris avaldas bänd järjekordse täispika albumi “Party Alone”.
n!na, mille koosseisu moodustasid algselt Lauri Täht ja Taavet Niller, sai alguse ühisest musitseerimisest kollektiivis Tintura. 2021. aasta märtsis andis n!na välja esimese singli, töötluse Väino ja Toomas Uibo loost “Vari”. Muusikute loomingut kuuleb teiste seas ka Reketi loos “Hetked” ja “Võidu” kontsertversioonis. Duona alustanud kollektiiviga on nüüdseks liitunud laulja ja muusik Anett Tamm ning seda ilmestab hiljuti ilmunud singel “Sun In Your Hands”. Lugu, mis hüpnotiseerib uneleva vokaali ja hõbe-uduse helilise atmosfääriga, all sammumas hiphopile omast sämplimist väärikalt esindav biit – olemata hiphop ja olles midagi hoopis oma- ja uutmoodi värsket viimase aja helimüras.
Seekordses rubriigis on luubi alla võetud n!na “Sun In Your Hands” ja Frankie Animali “Party Alone”.
Frankie Animal n!nast: “n!na on loonud väga huvitava esteetikaga helipildi, mida ma Eesti muusikas pole varem kuulnud”
“n!na on värske tuul Eesti musamaastikul, millest tõotab tulla midagi väga põnevat. Kuigi kooslus on uus, siis liikmeteks juba tuttavad nimed: DJ ja melomaan Lauri Täht, pärimusmuusik Karoliina Kreintaal, kontrabassimängija Taavet Niller ja laulja Anett Tamm, kelle loomingut Alfa Collective’is ja duos TamTam olen alati imetlenud – seega häälestasin ennast juba eos positiivsele eelarvamusele, et n!na ei saa midagi vähem maitsekat olla,” kirjeldab bändi solist Marie Vaigla.
“Üldse ei pidanud pettuma – n!na on loonud “Sun In Your Hands’i” näol midagi ülimalt nauditavat. Lugu, milles kohtuvad minimalistlik elektroonika, õrn viiul, gruuviv bassikäik ja kirsiks tordil malbe, ent hüpnotiseeriv vokaal eriti kummitamajääva meloodiaga. See minimalistlike elementide kogu loob müstilise atmosfääri, kus võiks hõljuda terve päeva. Samal ajal olles veidi segaduses, positiivses mõttes, kas see on retro või midagi täiesti uut. n!na on saavutanud väga huvitava esteetikaga helipildi, mida ma Eesti muusikas pole varem kuulnud, seega ootan põnevusega nende järgmisi üllitisi,” mõtiskleb Marie Vaigla n!na loo ja muusika üle.
n!na Frankie Animalist: “Kui see lugu Raadio 2 hommikuprogrammis kõlab, keeran ma alati oma Škoda mitte-HiFi-kõlarid valjemaks”
“Frankie Animali viimane album “Party Alone” on täis hitte! “Playful”, “Peaches” ning “Party Alone” on tempokad ja nii-öelda raadiolood, milles tunnen ära Marie elukaaslase mõjutusi. Ma muidugi ei tea, kas see päriselt nii on või ei, aga selline vaib sobib Frankiele väga hästi. Pool albumit on mõnus tiksukas ja pool albumit slow tempo, mellow vaib.
Produktsiooni puhul on bänd iga albumiga edasi läinud – kuna Jonas on vahepeal soolokarjääri alustanud, on tunda, et nii-öelda üksi tegemisest saadud kogemused on toodud ka bändi, ning see on minu arvates Frankie uut helisuunda väga rikastanud. Lahedad popmuusika produktsiooni trikid on lisatud näiteks loole “Sunrise” (alla pitch‘itud back-vokaalid), väga meeldib vanade trummimasinate vaib loos “Peaches”. (Kohe tuleb meelde Timmy Thomase “Why Can’t We Live Together” millest sai aastakümneid hiljem “Hotline Bling”.) Muidugi meeldib ka cowbell‘i kasutamine loos “Playful”. Minu arvates on cowbell väga erilise kõlaga ning vajab rohkem kasutust. Õnneks on seda kasutanud ka Eesti jazzi uuekooli muusikud, näiteks Ramuel Tafenau ja Janno Trump, ka enda uues loomingus.
Minu jaoks on alati olnud tähtis, et eestlased, kelle emakeel ei ole inglise keel, laulaks võõrkeeles nii puhtalt kui võimalik. Mul ei ole eesti-inglise aktsendi vastu midagi, aga kui juba inglise keeles laulda ja muusikat välismaale müüa, siis peaks see olema võimalikult hea. Mariel tuleb see väga hästi välja!” tunnustab bändi n!na üks liikmetest, produtsent Lauri Täht.
“Nüüd pikemalt loost “Party Alone”. Seoses kaks aastat kestnud olukorraga maailmas, riigis ning eriti just kultuurivaldkonnas on lugu “Party Alone” minu jaoks kõige silmapaistvam Frankie Animali samanimeliselt albumilt. Seda just seetõttu, et ka mina olen pidanud viimased kaks aastat piltlikult öeldes kodus näppu imema. Lugu “Party Alone” sümboliseerib minu jaoks kahte asja: esiteks kodus üksinda tantsimist, sest kõik klubid on ju kinni (vähemalt siis, kui see lugu kirjutati); teiseks selle loo saatel klubis/festivalil tantsimist, kui kõik piirangud on taas maas (mis juhtus just äsja, 16 märtsil).
Kui see lugu Raadio 2 hommikuprogrammis kõlab, keeran ma alati enda Škoda mitte-HiFi-kõlarid valjemaks ning tõlgin lastele sõnu. Mulle isiklikult väga meeldib Jonasse rütmikitarri soolo loo lõpus ning perkussiooni käik (need kongad meenutavad mulle Kanye Westi produktsiooni 2000ndate aastate lõpust). Viimasel ajal uuesti moodi tulnud meloodia vilistamine lisab loo vahekohas just vahetult enne soolot väga maitseka kihi. Vile pole esiplaanil, vaid mõnusalt reverb‘ina tagaplaanil. Väga sobivad ka refräänis taustal kõlavad akordid. Kihte on loos palju, kuid mix ja produktsioon jätab väga palju õhku, mis mõjub sellise tantsuloo puhul väga hästi,” iseloomustab Lauri Täht Frankie Animali lugu.
Vice Versa on Edasi rubriik, kus artistid kirjeldavad vastastikku teineteise muusikat.