29. septembrist 3. oktoobrini 13. korda toimuvast festivalist Tallinn Music Week pole ma mitte kunagi vaid kuulaja-vaataja-peolisena osa vĂ”tnud. See ei ole minu jaoks lihtsalt mĂ”neks pĂ€evaks linna kĂ”rgemal sagedusel kihama ja muusikainimesi kontsentreeritult siblima panev pidu, vaid mu elurĂŒtmi juba 2009. aastast suunav mootor.
Artikkel on esmalt ilmunud Edasi paberajakirja juubelinumbris, mille kultuurisoovituste rubriik kandis seekord nime “Minu parim pidu” (Tedre pulm, Ristsed, Festival).
See on olnud ĂŒks riukalik mĂ€ng, milles skoorimiseks tuleb pidevalt tabada viiteid, mida ei pruugi tingimata leida ei akadeemilistest Ă”ppekavadest ega âViie hĂ€mmastava trikiga unistuste eluni!â tĂŒĂŒpi coachingâult. VĂ”id lugeda lĂ€bi kĂ”iksugu hullumeelseid hoiatusteoseid nagu Joy Divisioni ja New Orderi bassimehe, Factory leibli ja legendaarse Haçienda klubi osaniku Peter Hooki âHow Not To Run A Clubâ vĂ”i vaadata dokke Fyre festivali vĂ”i Woodstock 1999 fiaskodest ja saada aru, et me festival mahub siiski kenasti nii meie endi kui ka publiku ajudesse Ă€ra. Aga see ei vasta kĂŒsimusele, kuidas 21. sajandil esitleda keskteest vasakul kulgevaid artiste, koperdamata aegunud rockâistlikku terminoloogiasse vĂ”i ĂŒlestimuleerivasse haipi. VĂ”i kuidas pandeemia tingimustes aja ja ruumi taas ĂŒheks siduda, vajadusel ĂŒht festivali korduvalt edasi lĂŒkates ja ĂŒmber tehes.
Selles mĂ€ngus peab pidevalt âautentseidâ poose viskama ja sildu pĂ”letama ning tĂ€ismaja-peo ekstaasist âvĂ”iks ju pareminiâ Ă€revushĂ€ireisse varisema. Tajuma, millal muusikatööstuse suu laulab, aga katus sĂ”idab. VĂ”i â seik kahe aasta taguselt TMW-lt â lasta omaenda katusel natuke sĂ”ita ja kiskuda multitalendist Barry Adamson mĂ”ttevahetusse strateegiamĂ€ngust tema eks-bĂ€ndikaaslase pea sisemuses ja pidada oma vĂ€ikest meta-pidu keset ĂŒmbritsevat suursĂŒndmust.
Suure TMW hĂ€id, vajalikke ja vĂ€hem vajalikke kĂŒlgi on Ă”igus kĂ”igil vaagida, aga ei sel ega ilmselt mitte ĂŒhelgi muul festivalil ei jĂ”ua ĂŒks inimene kĂ”ike kogeda, ei fĂŒĂŒsiliselt ega vaimselt. Tasub keskenduda nĂ€iteks senikuulmatule vĂ”i -nĂ€gematule â muusikast linnaruumini, megatrendidest moodsa mĂ”ttelooni. Sildu marginaliseerituile ja vau-elamusi ei ehitata promootori avarapilgulisuse nĂ€itamiseks, vaid ĂŒhiskogemiseks. Ning kuigi tulevikunimede Ă€ratundmine enne teisi on festivalile kĂ”va valuuta, siis selle sĂŒda on siiski avastatav ise ja tema potentsiaalne publik.
MĂ”ned soovitused: TMW konverentsil uurime ĂŒleilmse ja kohaliku vastastikust mĂ”ju klubikultuurist kontserditurgudeni ning glokaalseid helisid ja identiteete Baltikumist Balkanini âLĂ€ti otsingulise muusika festivalist Skanu MeĆŸs makedoonlasest rockânâroll-semiootikuni nimega Login, kes veab agentuuri Password ja konverentsi PIN. Esineb 155 artisti 19 riigist, sealhulgas ka rahvusvahelisi koostööprojekte nagu meie Jonas Kaarnamets ja Erki PĂ€rnoja koos Taani bĂ€ndi Mew liikme Jonas Bjerre ja ameeriklasest musikoloogi Alex Maiologa, lahendamas âThemes For Great Cities: Tallinnâ sildi all brianenolikke nihkes strateegiaid. Rahvusvahelistest nimedest on tulemas nĂ€iteks ĂŒheks maailma valjemaks bĂ€ndiks peetav A Place To Bury Strangers USA-st, mille pĂ”himees Oliver Ackermann ĂŒtleb: âKui laval midagi valesti lĂ€heb, varisevad paljud surve all. Meile aga meeldib pöörata hetk, mil kĂ”ik peaks otsekui valesti minema, peo parimaks osaks.â
Lisainfo: tmw.ee
PS. Paar aastat tagasi toimus TMW konverentsil longread muusika- ja kultuuriajakirjanduse tulevikuvĂ€ljavaadete arutelu âBring Out Yer Dead!â. Visandati nii dĂŒstoopilisi kui ka utoopilisi nĂ€gemusi, tĂ”dedes finaalis ĂŒksmeelselt: âMis ka ei juhtu, me ju jĂ€tkame muusikast kirjutamist, sest me armastame muusikat ja kirjutamist.â
Artikli autor Ingrid Kohtla on TMW avalike suhete ja pressijuht.