Näitusearvustus. Maria Helen Känd: Kevadnäitusel nagu Rootsi lauas

Esiplaanil Liisi Eelmaa „ABRAKADABRA“. Foto:Paul Kuimet.

Kunstihoone iga-aastane Eesti Kunstnike Liidu kevadnäitus on traditsiooniline formaat, kus konkursil välja sõelutud kunstnike töödest saab kokku kirju kombinatsioon. Kohtab töid kunstnikelt vanuses 23 kuni 93 eluaastat – abstraktse maali vanameistrist, lummavast Lola Liivatist noore ja julge, marraskil kujutisi loova Brenda Purtsakuni. Kevad on aeg uuteks kasvudeks ja tervitatavalt on žürii lubanud kõlama paljude noorte kunstnike hääled.

Kuigi kevadnäitused on aastast aastasse muutunud üha tugevamalt kujundatud ja kuraatori juhitud temaatilisteks tervikuteks, siis siin on põhinäitusel 55 kunstniku (koos satelliitprogrammiga üle 70) väljapanemine ning nende sisuline lõimimine praegustes ruumilistes tingimustes kuraatoritele Corina Apostolile ja Siim Preimanile kindlasti väljakutset pakkunud. 

Kevadnäituse kontseptsiooni puhul on aimatav, et kunstivormid, käekirjad ja positsioonid moodustavad maastiku, mida minimalismi eelistades võiks pidada sigrimigriks, optimistlikult võttes vaheldusrikkaks. Sillad nende erinevate positsioonide vahel on loodud näiteks värvide harmoonia kaudu, nagu üllatavas dialoogis Mihkel Maripuu ja Ulvi Haagenseni vahel või temaatiliselt Britta Benno ning Kadri Toome linnavisioonide nägemusi kõrvutades. 

Maria Helen Känd

Maria Helen Känd on vabakutseline kuraator ja kultuurikriitik, Eesti Kunstiakadeemia magistrant. Tänavu pälvis ta Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse, Eesti kunstiteadlaste ja kuraatorite ühingu esimest korda välja antud aasta kunstikriitiku stipendiumi. Maria Helen kirjutab Edasile kunstiteemadel. Loe artikleid (8)