Maailm vajaks rohkem headust, selge see. Usun, et enamik meist tahaksid olla eelkĂ”ige head inimesed. Kuidas aga olla hea alati ja kas see ongi vĂ”imalik? Mis on tegelik headus? Kas headusel on ka oma varjukĂŒljed? Kas kĂ”ik on ses suhtes ikka nii mustvalge nagu ses âKurjuse laulusâ: ââŠpahad on pahad ja head on headâŠâ? Headus on kvaliteet, kui selles on teadlikkust, usun ma.
VĂ€ikese tĂŒdrukuna olin minagi loomulikult mĂ”jutatud muinasjuttudest. Kummalisel kombel ei soovinud ma samastuda ei Tuhkatriinuga, kelle raske saatus pöördub enneolematuks Ă”nneks ega Okasroosikesega, kelle printsi suudlus unest Ă€ratab. Minu ideaaliks oli Hea Haldjas. TĂ”eline teadja, andja, soovide tĂ€itja. HĂ”ljusin siis, nÀÀrikarraga ehitud kudumisvarras kĂ€es, vanaema aiamaal ja pĂŒĂŒdsin ka kĂ”rvitsat tĂ”llaks vĂ”luda. Headus ei olnud mu teadlik eesmĂ€rk, vaid loomulik olemise viis, soov olla puhas, helde, meeldida inimestele, tĂ€ita nende unistusi, olla lĂ”putult Hea. TagantjĂ€rele mĂ”eldes oli selle ihaluse taga nĂ€htavasti ka lohutus mulle endale selle eest, mis ei tĂ€itunud.
Siit koorubki vĂ€lja headuse ĂŒks nukraid momente.
Headust absoluudina eeskujuks seades vÔib juhtuda, et hakkame elama iseendast mööda, et elame teistele ja unustame endi vajadused.
Me kas ei julge neile otsa vaadata vĂ”i siis ei julge neid vajadusi teistele tunnistada, kartes, et me ehk pole siis enam kĂŒllalt head. VĂ”ib ju juhtuda, et meie vajadused lĂ€hevad risti vastu teise inimese ettekujutustega.
Tean ĂŒht meest, keda ema ĂŒksi kasvatas ning ema ainus eesmĂ€rk oli kasvatada poega just nimelt heaks inimeseks. Poiss Ă”ppis viitele, olin usin ja abivalmis, rÔÔmustas sellega oma ema. Ent kasvades tekkisid poisil loomulikult oma soovid, huvid, mis poleks ehk ema arusaamistega heast sobinud. Poiss muutus kinniseks, temas tekkis sisemine trots, samas kammitses teda sĂŒĂŒ – hea inimene peab kĂ€ituma hĂ€sti. Mitte kurvastama lĂ€hedasi. Niisiis tĂ€itis ta ikka teiste tahtmisi. Ăhel pĂ€eval tuli naine, kelle tahtmisi ta tĂ€itis, sest ta oli kasvatatud heaks inimeseks. Samas ei olnud mees Ă€ra Ă”ppinud iseenda tĂ”elist avamist, temas polnud julgust midagi ise otsustada, seega ei saanud ka suhe peres pĂ€ris lĂ€hedaseks, Ă”nnelikuks. Selle mehe eest olid otsustanud ema ja naine, mis ja kuidas on talle hea.
Tean ka ĂŒht kristlikust perest naist, kelle âhea kasvatusâ nĂ”udis temalt enese mahasalgamist – nii loobus ta oma ande rakendamisest, oli koduperenaisena hea abikaasa ja laste ema, ent suri noorelt raske haiguse tagajĂ€rjel. Drastiline nĂ€ide, kuid taolise ennast unustava headuse taga vĂ”ib peituda oht, et ei julgeta olla enam ausad. VĂ€ljendada oma soove, tahtmisi, mis tegelikult vĂ”iks vabastada ning teha inimese pĂ€riselt Ă”nnelikuks.
Headus vÔib olla ahistav, lÀmmatav, lausa tappev, kui keegi otsustab oma ÀranÀgemise pÔhjal, mis teisele on hea.
Selline headus on kurjast.
KĂ”lab paradoksaalselt – headus on kurjast. Sellises headuse-ideaalis vĂ”ib vastuoluliselt peituda hoopiski otsene vale. Miks inimesed hakkavad valetama – nad tahavad end nĂ€idata parematena, kui nad on. Nad tahavad tegelikkust valetada kenamaks, kui see on. Aga valel on lĂŒhikesed jalad. Vale ilmikstulekul on sootuks headust laastavad tulemused – usalduskriis suhetes ning lisaks valetaja jaoks nĂ€riv sĂŒĂŒtunne.
TĂ”si, mĂ”nikord on valedel ka pikemad jalad ja elataksegi elu lĂ”puni valedes. Kas mugavusest, hirmust vĂ”i teadmatusest. Tegelik, teadlik headus vĂ”iks olla iseenda ja teistega arvestav headus, selles peaks olema hoolimist, aga ka vabaks laskmist. Lapsevanematena peame oma lapsi loomulikult kaitsma ja rakendama enda kogemusi, samas ei tohi me lapselt vĂ”tta Ă€ra avastamiserÔÔmu ja -valu. Sest valugi on elus tĂ€htis Ă”petaja, seda vĂ€ltida pole vĂ”imalik ega vajalik. Keegi ei soovi tunda valu ega soovi seda ka teisele tahtlikult. Ometi on olukordi, kui edasi minna saab vaid lĂ€bi valu, mitte seda eirates ja pĂŒĂŒdes mööda hiilida.
Mulle tundub, et headusega vÔrdselt on oluline olla aus. Aususega vÔib kaasneda ka pettumusi, solvumist ja isegi viha. Kes elu tÔsiasjadele otsa ei julge vaadata, nende elu pole tÀisvÀÀrtuslikult, ausalt elatud, arvan ma.
Alles lÀbi aususe minnes saame teada, kui head me tegelikult oleme.
Usun, et inimene peaks endas arendama headust, hoolivust elava suhtes, aga see headus ei tohiks olla pime ning eesmĂ€rk omaette, vaid loomupĂ€rane olek, milles on avarust, milles puudub omakasupĂŒĂŒdlik soov muuta teisi endale sobivaks.
VĂ”i eriti rumal pĂŒĂŒe – muuta loomulik ebaloomulikuks. Sest elus on asju, peab olema asju, mida ei saagi muuta, mis alluvad loodusseadustele vĂ”i mis vajavad arenguks loomulikku kulgemist. Igal on oma tee, kĂ”igel on mĂ”te ja peame seda austama.
See viib muidugi kĂŒsimuseni, et kas ka kurjusel on mĂ”te. KĂŒllap on. Nii nagu valelgi. Ehk on suisa nii, et kes pole iial valetanud, ei oskagi aus olla, kes pole olnud kuri, ei suuda ka pĂ€riselt olla hea. KĂŒsimus on Ă€ratundmises, mida me vajame, mis meid toidab. Ning kas me suudame leida jĂ”udu, vaprust eneses, et end kasvatada, et anda endast parim.
On meie valida, kuidas iseenda tegevuse, mĂ”tete, sĂ”nade kaudu luua rohkem headust. Mulle meeldiks uskuda, et hea eeskuju on parim, mis me anda saame. Igasugune ĂŒleinimlik ponnistus vĂ€gisi headuse suurendamiseks ei saa tuua kasu. Kui keegi ĂŒtleb kellegi kohta, et ta on hea inimene, hakkab minus tĂ”tt-öelda hĂ€irekell tööle. Liiga tihti olen nĂ€inud hĂ€id inimesi, kes ise on Ă”nnetud ning tihti neid, kellele âhead inimesedâ on sĂ”na otseses mĂ”ttes oma heategemisega nĂ€rvidele kĂ€inud.
Olgem siis head, olles samas ausad, andes samas vabaks, luues nÔnda tÔelist, hoolivat headust. Sest tÔeline headus on kartmatu ja teadlik.