Disain. Silmapaistev uus kodumaine nahadisain

Stella Soomlais stuudio.| Foto: Disainiöö

Juba mõnda aega ei seostu nahakunst ja nahadisain pelgalt traditsioonilise nahkehistöö, nahksete kaantega külalisteraamatute ja firma Linda nahast kottide ja rahakottidega. See mitu aastakümmet valitsenud pilt on tugevasti muutunud ja täna tegutseb Eestis mitukümmend tunnustatud disainerit ja brändi, kes teevad tipptasemel disainiga nahast kotte ja teisi aksessuaare. Tutvustame lähemalt nelja silmapaistvamat. 

Kotid, mis lasevad nahal särada

Nahadisainer Stella Runnel on Eesti nahadisaini kaanetüdruk, kes pakub oma brändi taga nii eritellimusel, vastavalt kliendi soovidele kotte ja aksessuaare, kui ka valmis seeriatooteid: rahakotte, rahataskuid, käepaelu ja teisi aksessuaare.

Ent mitte ainult. Tema stuudio Telliskivis toimib ka galerii ja kokkusaamiskohana, kus toimuvad nii vestlusõhtud kui töötoad.

Stella Soomlaisi “Go To The Library bag“ on seljakott, mida on võimalik hõlpsalt ümber seada ka õlakotiks. Kolm aastat tagasi oli see nomineeritud ka Eesti disaini auhinnale Bruno.

Stella Soomlaisi nime all valmivad kotid ja aksessuaarid eristuvad selgelt, sest stuudio disanib eesmärgiga luua võimalikult pika elueaga tooteid. See tähendab, et hiljem pakutakse hooldusteenust ja võimalust materjali taaskasutada. Seepärast on kotid osalt kokkukruvitavad ning ühtegi dekoori ei ole ilma funktsioonita. Pealeõmmeldud dekoori pole, materjal saab särada. Kõik selleks, et hiljem oleks kott kergelt hooldatav ning detailid vahetatavad ning nahk pikas perspektiivis maksimaalselt taaskasutatav. Disainer paneb suurt rõhku ajatule praktilisusele, millele annavad emotsionaalse laengu väiksed detailid, mis räägivad just ja ainult selle omaniku lugu. 

Nahadisaini on Stella õppinud Tartu Kõrgemas Kunstikoolis ja Eesti Kunstiakadeemias ning lisaks studeerinud ja praktiseerinud ka Soomes.

Eksperimenteerivad Kuula + Jylhä

Disaineriteduo Kuula+Jylhä taga on tegelikult kaks soome disainerit, aga kuna üks neist, Marika Jylhä on juba mitu aastat Eestis elanud ja õppinud võib teda juba Eesti disaineriks pidada küll. Kuula + Jylhä esimene jalatsikollektsioon valmis sel kevadel ja seda iseloomustavad mängulisus ja skulpturaalsed vormid. Disainerite soov on muuta ja nihutada meie arusaamu jalanõude disainist ühendades mugavuse ja funkstionaalsuse ülima esteetikaga. Põnevalt on kokku miksitud erinevaid kohalikke materjale, näiteks taimedega pargitud nahka ja Põhja-Soomest pärit kasepuitu ja hobuselakka.

Kuula+Jylhä loomingus on palju eksperimenteerimist, kuid au sees hoitakse ka traditsioonilisi käsitööoskusi. Tooted valmistatakse käsitööna kirglikult ning kiirustamata.

Kuula + Jylhä (Essi Kuula ja Marika Jylhä) jaoks on materjalide väärtustamine ja jääkide tekke vältimine loomeprotsessi loomulik osa. Nad töötavad nii eksperimenteerides kui ka traditsioonilisi käsitöövõtteid rakendades, Essi ja Marika disainis kohtuvad naturaalsed materjalid ja skulpturaalsed vormid.

Väike, aga tubli Mokoko

Pisike ja üsnagi noor bränd Mokoko valmistab kohalikust nahast väikseid aksessuaare väga minimalistliku ja läbimõeldud disainiga.

Mokoko kireks on jätkusuutlik eluviis ja nende põhimõtete rakendamine funktsionaalsete ja esteetiliselt nauditavate toodete taustal.

Kuna enamik Mokoko tooteid valmistatakse käsitsi ja iga väiksemgi õmblus on käsitsi tehtud, on igapäevases kasutuses olevad rahakotid väga kvaliteetsed ja peavad vastu mitmeid aastaid. Vastutustundliku ja keskkonnasõbraliku disainerina proovib brändi taga seisev disainer Mari Maripuu valmistada tooted võimalikult suurtest ja ühtlastest nahajuppidest, et seda ka hiljem taaskasutada saaks. Mari Maripuu on lõpetanud nahadisaini eriala Eesti Kunstiakadeemias ja jätkab samas koolis tootedisaini magistriõppes. Samuti on ta õppinud jätkusuutlikku disaini Taanis ning jalatsidisaini Soomes. Lisaks oma toodetele teeb Mokoko koostööd ka teiste kohalike tootjate ja firmadega. 

Traditsioonide ja tänapäeva piiril

Kadri Kruusi kott Bianca oli osa eesti disainerite kapselkollektsioonist Mine Metsa. Selle kollektsiooni toote ostjad soetasid ühtlasi ka ühe noore puu, mille disainerid pärast metsa istutasid.

Kaks aastat tagasi Eesti kõige olulisemale moeauhinnale nomineeritud olnud Kadri Kruusi käivitab vastuolu – nahk on elav materjal. Oma kotte ja aksessuaare valmistades on tema jaoks kõige olulisemaks siht luua iga kord midagi, mis oleks elu vääriline, mis on antud selle eest.

Kruus ühendab oma loomingus traditsioonid tänapäevaga, pannes klassika, kvaliteedi ja käsitöö omavahel toimima nii, et sellest sünnib julge ja innovaatiline vorm. Ajal, mil rahvusvahelises riide- ja aksessuaarimoes väärtustatakse taas ehtsust, kvaliteeti ning meistrioskuste ajaloopärandit, on Kadri Kruusi looming igati aktuaalne.

Missiooniga õpetada inimesi nahka ja selle vastupidavust hindama lõi ta eelmisel aastal komplekti, milles oli kõik vajalik selleks, et endale ise ridikül valmistada.

Silvia Pärmann

Silvia Pärmann

Silvia Pärmann on Edasi toimetaja, fotograaf ja ajakirjanik, kes on viimased kümme aastat toimetanud mitut arhitektuurile, disainile või moele keskenduvat ajakirja. Loe artikleid (75)