Jazzkaar 30 fookuses: Maria Faust ja Kirke Karja. Säravad naised Eesti jazzis

Reedese naistepäeva valguses on suurepärane aeg teha lähemalt tutvust kahe vinge naisega Eesti jazzis – saksofonisti ja helilooja Maria Fausti ning pianisti ja helilooja Kirke Karjaga. Need kaks karismaatilist ja nõudlikku loojat-interpreeti on oma põhikavasid peatselt Jazzkaarel kuulajaile esitlemas. Kirke Karja on üks avakontserdi “Jazzkaar 30 avamine: Erkki-Sven Tüür & Lepo Sumera rewrite” autoritest ja esitleb oma kvinteti Captain Kirke and the Kilngons uut kava ning Maria Faust kureerib eksperimentaaljazzi päeva, mis lubab kuulajaid üllatada põrutavate muusikalahendustega ja toob Eesti publiku ette ka oma rahvusvahelise trio Maria Faust, Tim Dahl, Weasel Walter.

Maria Fausti muusika tuum ei ole alati hoobilt hoomatav, tema heliloomingus on palju kihte, mille avastamine ja avamine nõuabki aega. Maria on algusest peale uskunud, et teeb õiget asja. Kuigi tee tunnustusteni on olnud okkaline – vahel on ta haavata saanud, ei ole tal olnud mõtteski loobuda või katki jätta ka siis, kui on raske. Saksofoni mängib Maria jõuliselt, meheliku energiaga justkui rõhutades iga heli olulisust. Virtuoossus pole tema teema, peamine on mõjuv sisu ja elujõud. Oma ideedes on ta suutnud veenda enamasti meestest koosnevaid bände, kes on Fausti muusika kuulajaile omaseks mänginud. Erandiks on vaid naiste punk-impro trio Shitney, mille sisu erineb tavalisest Fausti muusikast.

Muusika, mis kasvab juurtest

Maria Fausti looming on kontseptuaalne. Iga uus kava ja heliplaat on tervik, mille osad täiendavad üldpilti. Kui heliplaate “Warrior Horse” ja “Jazz Catastrophe” võib pidada veel spontaanseteks protestiavaldusteks valitseva akadeemilise helikeele vastu, siis alates Sacrum Facerest toimub selginemine. Maria oleks nagu ühtäkki avastanud oma Eesti juured, sest siin tasasel maal on ta sündinud ja muusikapisiku saanud ning Eesti ja eriti Saaremaa on tal südames. Olgugi et Maria ema on venelanna ja isa volga-sakslane. Ürgüminad, hällilaulu või hümnilikud motiivid kõlavad Sacrum Faceres muusikamustrites, sajandeid tagasi elanud eesti naiste jutustustes. Naiste, kes elavad Maria kujutlustes ja kes on selle plaadi sündi inspireerinud.

Fausti muusika on pidevalt otsiv ja muutuv, samas on ta loojakäekiri erinevates teostes selgelt eristuv ja äratuntav. Loominguline isikupära ja kontseptuaalsus on talle toonud rohkelt tunnustust nii Taanis kui ka Eestis ning kaugemalgi. Maria Faust esineb oma ansamblitega üha sagedamini Euroopa mainekatel jazzilavadel. Enam ei ole vaja publikut veenda, et Maria Faust on jazzilavadel silmapaistev isiksus. Oma neljakümnendat sünnipäeva tähistab Maria Faust kolmekümneseks saaval Jazzkaarel trioga, kus ta musitseerib koos Ameerika improstaaride Tim Dahli ja Weasel Walteriga. Oodata on mariafaustiliku kontserti, ilmselt tavapärasest kraad kangemat, sest tegu on ju sünnipäevakingiga endale, Jazzkaarele ja kuulajatele.

Eesmärgiga naised

Maria Faust ja Kirke Karja kirjutasid Eesti sajandaks sünnipäevaks ühe hümni üheksast, kus püüdsid klaarida maailmas valitsevat üksteisele ärategemist ja ületrumpamist, ükskõik mis hinnaga. Nad on hingesugulased muusikalises mõtlemises ja nõudlikud nii enese kui teiste suhtes. Nii Maria kui ka Kirke elus on olnud perioode, kus nad harjutasid 10 tundi päevas, et jõuda soovitud tulemusteni.

Kümne aasta vältel on Kirke Karja astunud pika sammu vaoshoitud klaveripiigast julge innovaatorini. Pianisti kavad on olnud erinevad – meenuvad Karl-Martin Sinijärve luulet ja Kirke muusikat ühendav kontsert, soolokontsert Kunstihoones, suurekoosseisulise ansambli Pae Kollektiiv mõjusad sinemised, kontserdid Heliotroobi, Avarus Ensemble’i, Sander Mölderi, Kirke Karja kvarteti jõulise kava ja albumiga Turbulence. Kirke Karja on pälvinud kiidusõnu rahvusvahelisel noorte jazzitalentide festivalil 12 Points, Tampere Jazz Happeningil, mainekal jazzimessil Jazzahead Bremenis ja EBU jazziorkestri ees oma lugusid dirigeerides. Kirke loominguline käekiri on põnev, kohe on tunda, et tal on väga mitmekesised teadmised nüüdismuusikast.

Naine nagu orkester

Kirke Karja õppis Tartus ja hiljem Tallinnas klassikaliseks pianistiks. Alles seejärel sukeldus impro- ja jazzimaailma. Seega on üsna loomulik, et nüüdismuusika ja jazz on tema helikeeles läbipõimunud. Nagu Maria Faustilegi imponeerib tallegi rohkem komponeeritud jazz, kus on võimalik muusikaline teekond ja olulised dramaturgilised sõlmpunktid kindlamalt paika panna. Samas jätab ta piisavalt ruumi improvisatsioonideks.

Kirke on – nagu Mariagi – väga sõbralik ja hea suhtleja, aga ilmselt ei tasu temaga filosofeerima hakata, siis saate sugeda, sest ka filosoofia kuulub Kirke laia huvide ringi. Momendil vabakutselisel pianistil-heliloojal on töid-tegemisi ja tellimusi kuhjaga. Kui ta ei tegele just komponeerimisega, arranžeerimisega või ei esinene, siis pühendub ta oma doktoritööle.

Peagi saab Kirke Karjast esimene ja sealjuures ka esimene naissoost jazzidoktor Eestis.

Oma doktoritöös uurib ta uusi kompositsioonitehnikaid ja nende omavahelisi seoseid. Põnev ja mitte just kergete teema.

Ja kuna Kirke Karja kvarteti heliplaadi “Turbulence” ilmumisest on möödas juba mitu head aastat, siis on aeg uuteks loomingulisteks väljakutseteks. Jazzkaare avakontserdil kohtuvad Lepo Sumera ja Erki-Sven Tüüri muusika jazziheliloojate Kirke Karja ja Mingo Rajandi nägemusega kuidas nüüdisklassika võiks jazzi keelde tõlgituna kõlada. Veel astub Kirke Karja Jazzkaarel üles oma rahvusvahelise kvintetiga Captain Kirke and the Klingons, kus mängivad koos karismaatilise eesti pianistiga Leedu saksfonist Liudas Mockunas, prantslased saksofonist Pierre Lapprand ja bassist Etienne Renard ning trummidel meie Hans Kurvits. Kindlasti jõuab uus muusika ka heliplaadile ja kõnetab kuulajaid võimsalt ning hingeminevalt nii salvestatuna kui ka elavas ettekandes.

Anne Erm

Anne Erm

Anne Erm on festivali Jazzkaar asutaja ja kunstiline juht ning jazzivaldkonna promotoor Eestis. Loe artikleid (5)