Kui keegi kunagi peaks küsima, kes on 20. sajandi kõige enam tšellomängu mõjutanud tšellist, vastaksin pikemalt kõhklemata, et vene tšellokunstnik Mstislav Rostropovitš (1927-2007).
Olles esitanud (ja ka salvestanud) pea kõiki olulisemad klassikalisi heliteoseid, oli ta ka lugematute uute heliteoste tellija ning esmaesitaja, esimestena meenuvad Prokofjevi ja Šostakovitši kontserdid (muuseas, ka Pärdi 1966. aastal valminud tšellokontsert “Pro et contra” on tema tellimusel valminud, esiettekande tegi siiski eestlane Toomas Velmet) jne. Samuti jätkus tal energiat pedagoogiliseks tegevuseks, kasvatades üles terve plejaadi omakorda tunnustatud tšellomängijaid.
Laiemale avalikkusele veidi vähem teada on tõsiasi, et ta oli ka suurepärane helilooja. Humoresk op. 5 tšellole ja klaverile (humoresk – nali) on suurepärane näide tšellol esitatavast virtuoossest tulevärgist, mis kõrvaltvaatajale tundub lihtne, kuid tõenäoliselt peab pala sujuvaks esitamiseks alustama pilli harjutamist 5-aastaselt nagu seda tegi äsja Eesti Interpreetide Liidu poolt aasta interpreediks 2018 valitud Marcel-Johannes Kits (23).
Video pärineb George Enescu nimeliselt rahvusvaheliselt tšellistide konkursilt Rumeeniast, kus Marcel-Johannes saavutas esikoha. Klaveril Angela Draghicescu.
Kommentaari autor Ardo Västrik on Tallinna Muusikakeskkooli tšelloõpetaja.