Aasta jazzmuusik Karmen Rõivassepp: paljude erinevate muusikutega koos mängides ei hakka kunagi igav. Jazzkaare fookuses

Karmen Rõivassepp. Foto: Martin Dam Kristensen

Jazzlauljat ja -heliloojat Karmen Rõivasseppa on tunnustatud nii Eestis kui piiri taga. 2024. aasta on muusikule olnud märgiline: teda tunnustati kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemiaga ning Jazziauhindadel pärjati Aasta Jazzmuusiku tiitliga. Rõivassepp, kelle loomingus kohtuvad sügavus ja improvisatsiooniline vabadus, ammutab inspiratsiooni nii uutest kohtumistest kui kauasematest tutvustest. Ta töötab ka koos teiste muusikutega, sealhulgas Lutz Krajenski trioga krajenski.3, kellega astub 3. detsembril üles Jõulujazzil. Rõivassepaga vestles Kertu Kärk.

Pälvisid 2023. aastal parima jazzhelilooja tiitli nii Eestis kui Taanis. Mida see sulle tähendab? Kas oled oma loominguks inspiratsiooni ammutanud mõlemast riigist?  

Helilooming ja arranžeerimine on mulle alati tähtsal kohal olnud. Lõputu improviseerimisvajadus tõmbas mind jazzmuusika suunas juba varakult – usun, et esimesed laulukirjutamise katsed said tehtud juba varateismelisena. Muusikat kirjutades veedad sa metsikult palju tunde omaette ja mul on selles protsessis alati nii põnevat katsetamist, aga ka lõputut endas kahtlemist. Mul on tohutult vedanud, et olen saanud luua muusikat mitte ainult endale, vaid ka teistele põnevatele koosseisudele elektroonilisest jazzist bigbändimuusikani, kuid see, et sind seejuures märgatakse ja tunnustatakse, annab kirjeldamatult palju jõudu ning indu asjaga edasi tegelda. Seda on isegi keeruline sõnadesse panna – minu jaoks on olnud tunnustus lihtsalt hindamatu väärtusega.

Kuidas sündis koostöö Lutz Krajenski trioga? Mis sind Lutzi muusikas köidab ja kuidas see sobitub sinu loominguga?

Koostöö Lutziga sai võimalikuks tänu UNESCO muusikalinnade võrgule. Jazzkaar võttis minuga ühendust ja nii ma Hannoveri poole teele asusin. Lutz on ääretult särav ja energiast pakatav muusik. Temaga on põnev mängida ja nii temas kui ta muusikas on palju ettearvamatut. Eriti põnev ongi see olukordades, kus kohtad muusikuid päev varem ja sisuliselt tuleb neid laval musitseerimise käigus tundma õppida.

Kuidas mõjutab rahvusvaheline koostöö su loomeprotsessi ja mida uut see annab sinu muusikalisele arengule?

Iga uus inimene õpetab mulle minu ja muusika kohta midagi uut. Olen alati olnud põnevil uute kohtumiste ees, sest looming saab seeläbi nagu uue hingamise. Uued kõrvad ja teistsugune musikaalsus võib tuua muusikas välja midagi ennekogematut – midagi, mille peale ise poleks osanud tulla.

Mille põhjal tegid otsuse, millised lood kuuluvad 3. detsembri Jõulujazzi ühiskontserdi repertuaari? 

Me hoidsime Lutziga mõnda aega ühendust, saatsime lugusid ja proovisime teineteise loomingust leida need punktid, mis omavahel kontseptuaalselt sobiksid. Üldjuhul, kui harjutamisaega on vähe, siis valid oma loomingust just selle osa, mis on lihtsalt mõistetav ja ruttu teostatav. Aga muusika vormubki ju mängijate käekirja järgi – mõni lugu kõlab juba ainult tänu sellele uudselt.

Milliseid tundeid või mõtteid loodad Jõulujazzi kontserdiga publikule edasi anda? Kas on mingi kindel emotsioon või sõnum, mida tahad rõhutada?

Lutz pakatab energiast ja nakatab teisigi oma lavalise säraga. Ma arvan, et see kontsert saab olema üks mõnus vitamiin pimedas talvises Tallinnas.

Kes on sind muusikaliselt mõjutanud?

Kõik algab ju muusikat armastavast perekonnast, headest ja inspireerivatest õpetajatest ning toetavatest ja andekatest kolleegidest.

Tugivõrgustik loeb – ma arvan, et ma poleks kuigi kaugele jõudnud, kui ümber poleks inimesi, kes mind läbi aastate järjekindlalt toetanud on.

Muusikat ja muusikuid mu ümber ja kaugemalt maailmast, kes mind mõjutanud on, pole lihtne välja tuua – loetelu läheks lõputult pikaks.  

Mis on nauditavaim koostöös erinevate muusikutega ja kuidas on see sind mõjutanud?

Igal muusikul on oma käekiri ja paljude muusikutega mängides ei hakka kunagi igav. Mulle meeldib erinevate inimestega mängida; see õpetab muusikuna palju selle kohta, kuidas inimestega suhestuda ja hetkes muusikat luua. Meeldib ka inimesi läbini tundma õppida, mis loob muusikale võimalused liikuda dimensioonidesse, kuhu vaid järjepidevate kaasteelistega jõuda õnnestub.