Näitusearvustus. Urmas Lüüs: pärimust pole vaja kopeerida, seda tuleb rakendada uute atrade ette. “Tuleviku kaasavara”

Virtuaalnäitus “Tuleviku kaasavara”. Foto: Eesti Rahva Muuseum.

Eesti Rahva Muuseumi kodulehel on võimalik kaeda virtuaalnäitust “Tuleviku kaasavara”, mis valmis algselt VIII soome-ugri rahvaste maailmakongressi jaoks. Kuigi rahvuslikku moekultuuri on mõtestatud ja arendatud Eesti Kunstiakadeemias juba pea sada aastat, koonduvad veebinäitusele tudengite viimase aastate etnosest tõukuvad tõlgendused. Lapsena nähvati mulle vahest ikka, et “Ah, ära päri!”, aga nüüd just pärima ja pärimust väärtustama näitusega õhutataksegi.

Arvestades, et igaühe jaoks on näitus vaid paari kliki kaugusel, ei hakka ma nähtavat pikemalt-laiemalt ümber jutustama. Esimeses videos kolmest avab professor Piret Puppart etnopraktika tagamaid ja Kärt Summatavet pärimuse rolli kaasaegses ühiskonnas. Teises videos tutvustab Karl Joonas Alamaa teose “Õunapuu all – hommage hoolele” perekondlikku taustalugu ja kolmandas Lisette Sivard teekonda performatiivse lavaobjektini “Vöö”. Kaks viimast videot toimivad lisaks infokandjale ka iseseisvate teostena. Kuigi kaamerataguselt paberilt või ekraanilt maha loetud jutt toimib esmapilgul kaadris istuja suust kummastavalt, harjub sellega üpris kiiresti, sest ettevalmistatud tekst on väga hästi kirja pandud. Tihe, sisukas ja ladus. Korjasin välja mõned märksõnad, mis enim kõrva ja meelde hakkasid, ning toetun neile oma edasipeegeldustes.