Moe- ja disainiuudised: juuni

Erilise efekti Eve Hansoni ühevärviliste rõivaste hulgas annavad Toomas Pääsukese lugusid jutustavad vabakäe-graafikaga trükikangad. Foto: Virge Viertek

Olulisi sündmusi Eesti moe- ja disainimaailmast juunikuus: Eve Hanson avab oma brändi ajaloo esimese kaupluse; pikalt USAs elanud ehtelooja Marilin Simons on tagasi; Varkki mini-teksakollektsioon kogub populaarsust, Malini väga läbi kaalutud valik täienes abilauaga. Lisaks filmi- ja näitusesoovitus!

Eesti mood

Eve Hanson avab stuudiopoe ja esitleb vaba käe ja kergusega valminud suvist kollektsiooni

Kahe Kuldnõela ja ühe Hõbenõelaga auhinnatud moelooja Eve Hanson tuli just välja uue autorikollektsiooniga, jätkab valitud teadlikku ja jätkusuutlikku moetarbimise teed ning lisab moepilti taas hea annuse talle omast loomingulist loomulikkust.

Ent Eesti moesuve tähtsündmuseks pole mitte lihtsalt uue kollektsiooni valmimine, vaid oma stuudio avamine, mis ootab kliente alates 10. juunist Tallinna südalinnas. Aadressil Pärnu mnt 20A saab sel päeval kell 12–18 värsket kollektsiooni esmakordselt ka kohapeal näha ja selga proovida.

Eve Hansoni kevadsuvine kollektsioon on valminud vaba käe ja kergusega ning koosneb mugavatest kihtidest, mis ei kammitse ei mõtet ega keha, vaid lasevad hingata ja liikuda. Erilise efekti ühevärviliste rõivaste hulgas annavad Toomas Pääsukese lugusid jutustavad vabakäe-graafikaga trükikangad. Nendest valminud originaalsed kleidid ja pluusid on igal uuel hooajal fännide seas pikisilmi oodatud. Kollektsiooni täiendavad ehtekunstnik Kristiina Lauritsa eri pikkuses kaelakeed. Need on lihtsa vormikeelega ehted kaasaegsele pärlikandjale, mille puhul klassikaline pärlikee vorm on kaetud eri toonides silikooniga. Pikemate keede puhul on vahelülidena kasutatud poolvääriskive või klaashelmeid.

Varkki esimene teksakollektsioon on kantav aastaringselt

Aeglase moe brändi Varkki lakoonilist nime “12” kandva kollektsioonist leiab mitu teksakangast valmistatud eset, mis moodustavad justkui väikese minikollektsiooni suurema sees.

“Teksa kasutamise idee eri vormides sai alguse kleidist – tahtsin teha nn pihikkleidi stiilis eest nööbiava ja ilma varrukateta kleidi, mis on äge, aga ikka suhteliselt nõudlik toode,” ütleb disainer Jaana Varkki. “Sealt arenes edasi idee töötada välja kogu teksakomplekt, mille esemed oleks omavahel haakuvad ja mis oleks kantav aastaringselt.”

Pihikkleiti saab ilma midagi selle alla panemata kanda suvel – külmal ajal, talvel saab kleidi alla panna sviitri. Omakorda on võimalik lisada bolero-jakk, mis kleidiga koos kantuna moodustab trentšmantli! Seelik on väga figuurisõbralik ja toob välja kandja paremad omadused. 

Kapselgarderoobi võlusid hinnata oskavad moefännid on selle minikollektsiooni kombineerimisvõimalused hästi vastu võtnud.

Marilin Simonsi ehted nüüd ka Eestis

Marilin Simonsi jõuline, kuid samas sulgkerge kaelaehe.

Aastaid USA-s elanud ehtelooja Marilin Simons on tagasi Eestis ning tema peamiselt puidust valminud ehted leiab nüüd ka Telliskivi peatänava kauplusest Oh my!.

“Alustasin Ameerikas poolvääriskividest malade valmistamisega. Aja jooksul on mind võlunud puit – selle kergus, lihtsus ning erinev värvide mäng,” tutvustab Marilin end Eesti moepublikule. “Kollektsioonist leiab endale midagi nii naine, kes kannab ehteid palju ja igapäevaselt ning kelle jaoks ehe on osa tema riietusest. Samas leiab endale ehte ka inimene, kes soovib eristuda ning kanda statement-ehteid.”

Eritellimusel valmivad ehted ka meestele.

Eesti disain

Malini aasta otsa enda peal testitud abilaud jõudis müügile

Disainer Karl Taul kujundab ja toodab Malini nime taga väikeobjekte ja mööblit, kasutades peamiselt puitu ja metalli. Brändi väga hoolikalt läbi kaalutud valik täienes sel hiliskevadel väga praktilise abilauaga.

“Kuna vaatan tarbimishulluse peale halvasti, siis katsun disainerina jääda enda vastu ausaks. See tähendab väga põhjalikku arvestamist, kas, mida ja millest teha,” ütleb Karl Taul. “Abilaud sai alguse koduselt diivanilt, kui tahtsin üheaegselt mitut raamatut lugeda, kohvi juua ja märkmikusse kritseldada. Tõmbasin lähemale diivanilaua, tõin lisaks tabureti, kuid käsi eeldas abilauda mugavamal kõrgusel. Sel hetkel oli see puuduv abilaud juba kuskil teadvuses oma vormi saanud.”

Karl Tauli puhul kaasneb ka kõige lihtsama disainiga palju läbimõtlemist. Lisaks peab ta tootjana endalt küsima, kas ettevõtmine väärib küünlaid.

“Disainerina lasen fantaasial siiski iga päev vabalt lennata ja naudin prototüüpidega töötamist, isegi kui neist lõpuks asja ei saa. Kadalipu läbinud prototüübi toon omale pikaks ajaks koju, et näha, kas tüdinen sellest või saan sealt jätkuvalt positiivseid emotsioone,” kirjeldab ta tööprotsessei. “Näiteks abilauda olen kasutanud vast juba aasta ja see meeldib mulle tõesti aina enam. Selle aja jooksul olen kasutanud teda üle terve korteri erinevates rollides ja on tore, et see lihtne vorm ei tüüta mitte ära, vaid muutub iga sellele asetatud esemega uueks.”

Brändi Malin abilaud.

Moefilm

Eesti kinodesse on jõudnud dokumentaalfilm “Jean-Paul Gaultier: šikk friik”. Film ikoonilisest moeloojast, keda juba poisikesepõlves võlus legendaarne Pariisi kabareeteater Folies Bergere ja kes terve elu ihanud seal oma šõud lavastada.

Revüü ühendabki endas moe, filmi, tantsu, teatri ja häbitu liialdustesse kaldumise, tuues vaatajani retrospektiivi 40 aasta pikkusest karjäärist ja moeloojast, kellest rääkides ei saa üle ega ümber väljendist enfant terrible. Filmisõprade seas tuntud kui kostüümilooja filmidele “Viies element” ja “Kokk, varas, tema naine ja temakese armuke”, popmuusika fännide hulgas kuulus tänu Madonnale disainitud koonusekujulisele rinnahoidjale, on ta näiteks kombineerinud oma loomingus kujunduselementidena ka mängukarusid ja sadomaso-atribuutikat. Tema šõu on ühtaegu nii fantastiline ja skandaalne kui ka üleannetult vaimukas (sketš Vogue’i raudsest leedist Anna Wintourist) ja liigutav (tribuut Gaultier’ partnerile Francis Menuge’ile, kes suri 1990. aastal).

Moenäitus

Londonis asuv Victoria ja Alberti muuseum on tuntud oma suurepäraste moe- ja disaininäituste poolest. Sel kevadel peaks V&A muuseumi saale täitma silmapaistev näitus “Kimono: Kyoto to Catwalk”, mis on pühendatud Aasia moe kõige ikoonilisemale esemele. Näitus tõesti on üleval, ent paraku jäävad muuseumi uksed külastajatele ikka veel suletuks – isegi kui väljastpoolt Suurbritanniat pärit inimesed välja mõtleksid, kuidas praegu Londonisse saada.

Näituse kuraator Anna Jackson viib aga kõik huvilised virtuaalsele tuurile.

***

Reklaam, pressiteated, pakkumised

Plokis “Reklaam, pressiteated, pakkumised” on võimalik avaldada tasu eest lühiinfot oma toodete kohta. Huvi korral võta ühendust: hello@edasi.org

“Moe- ja disainiuudised” on rubriik moest ja disainist huvitatud lugejale.  Nopime infovoost välja silmapaistvad Eesti moe- ja disainivaldkonda puudutavad sündmused ning soovitame põnevaid ja harivaid moeteemalisi näitusi, filme ja podcast’e.

Silvia Pärmann

Silvia Pärmann

Silvia Pärmann on Edasi toimetaja, fotograaf ja ajakirjanik, kes on viimased kümme aastat toimetanud mitut arhitektuurile, disainile või moele keskenduvat ajakirja. Loe artikleid (125)