Silvia Pärmann: vana mõis tõmbub kaasaegse Eesti kunsti ees rüütellikult tagaplaanile

Jaak Arro läbi kolme korruse kulgev töö on Staelenhofi kõige mastaapsem kustiteos, ent ka väiksemaformaadilised tööd pole vähem muljetavaldavad.

Staelenhofi mõis Tori lähedal Pärnu jõe kaldal iidsete tammede vahel üllatab kõigepealt oma suurusega – täpsemalt küll väiksusega. Ehkki Eestis võib mõisaõuele sõites leida eest nii uhke kümnekonna hoonega kompleksi kui väikese puithäärberi, on kunagi Taali mõisa nime kandnud hoone heal järjel rüütlimõisa neorenessanss-stiilist ja neogootist mõjutatud peahoone kohta (maja valmis 1852. aastal) tagasihoidlik. Ent majja sisse astudes selgub, et tegelikult ongi see vaid pool mõisa, isegi pisut vähem, sest hoone keskosa ja vasaktiib lammutati eelmise vabariigi ajal, alles jäi vaid torn ja parempoolne ühekorruseline tiib.

Mõisa praegune omanik Indrek Orro, kes selle kümmekond aastat tagasi ennekõike endale elamiseks ostis, ei kaalunud mõisa taastama hakates hetkekski, kas peaks hoone esialgsel kujul üles ehitama. Mõisa eelmisel omanikul, kel oli plaan sinna hotell rajada, just selline ambitsioon oli ning projekti eelarvega tõtt vaadates ei näinud ta paremat lahendust, kui sellest kõigest loobuda ja maja maha müüa.

Indrek Orro otsustas teha pool, aga teha väga hästi. Sisearhitektuuri- ja kunstihuviline moodsa aja mõisahärra kasutas abi hoone renoveerimisprojekti tegemisel kuid interjöörilahenduse otsustas ta ise luua. Visioon oli nii selge, et projekti algfaasis teda pisut nõustanud sisearhitekt ütleb praegu, et oma suure kogemustepagasi ja veel suurema huviga interjööride loomise vastu tegi Orro ära nii profesionaalse töö, et kellegi teise nägemust sinna kõrvale ei olnud vaja.

Silvia Pärmann

Silvia Pärmann on Edasi kaasautor, fotograaf ja ajakirjanik, kes on viimased kümme aastat toimetanud mitut arhitektuurile, disainile või moele keskenduvat ajakirja. Loe artikleid (223)