Teatriarvustus. Karin Allik: “Macbethi” retsept – kuidas teha suurepärast lavastust?

"Macbeth". Mait Malmsten ja Helena Lotman. Foto: Draamateater

Kõlagu see pealegi pateetiliselt, aga Ene-Liis Semperi ja Tiit Ojasoo “Macbethi” esietendus Estonia kontserdisaalis mõjus mulle kui unistuse täitumine. Olles saabunud teatriväljale liiga hilja, et näha suurt osa Teater NO99 tähtteostest, tundsin neid tagantjärele uurides omamoodi ilmajäetust, mida arvasin, et leevendada ei saa. “Macbeth” sai.

Eesti Draamateatri lavastus “Macbeth”. Teksti autorid William Shakespeare ja Hasso Krull, tõlkijad Kulno Süvalep ja Jaan Kross, lavastajad, lava- ja videokujundajad Ene-Liis Semper ja Tiit Ojasoo, dirigent ja muusikajuht Olari Elts, heliloojad Lepo Sumera ja Jay Schwartz, valguskunstnik Jussi Ruskanen, operaatorid Epp Kubu, Jekaterina Abramova ja Fidelia Regina Randmäe, video live-mix Elisa Avik. Laval ERSO, Priit Võigemast, Mait Malmsten, Tambet Tuisk, Gert Raudsep, Jaak Prints, Ursel Tilk, Rasmus Kaljujärv, Kaie Mihkelson, Helena Lotman, Hanna Jaanovits, Triin Brigitta Heidov, Elss Raidmets, Oliver-Marcus Reimann, Robi Varul, Tobias Kaljujärv ja Robert Aron Lotman. Esietendus 19. jaanuaril 2023 Estonia kontserdisaalis.

Jah, NO99 on endiselt lõppenud etapp ja avalik nostalgitsemine selle üle juba piisavalt lehemahtu saanud, kuid “Macbethi” kunstilise taseme defineerimiseks võib selle killu teatriajalugu siiski korraks kõne alla võtta. Nimelt paistab Semperi-Ojasoo uuslavastus põlevat samasuguse leegiga, millega jäädvustasid end Eesti nüüdisteatri kaanonisse NO99 tippteosed. Pealegi peegelduvad mastaapses Shakespeare’i tõlgenduses nii mõnedki Semperi ja Ojasoo eelmistest lavastustest tuttavad elemendid, võtted, vahendid.

Karin Allik

Karin Allik on teatrikriitik. Õpib Tartu Ülikoolis teatriteadust. 2020 nimetati ta Tartu Kultuurikandjaks aasta kultuurikajastaja kategoorias. Loe artikleid (8)