Näitusekommentaar. Merike Estna kaootiline ja armastust täis maailm

Merike Estna isikunäitus Kai keskuses. Foto: Anu Vahtra/Kai keskus

Merike Estna iskunäituse  “Muld ei hoia meie armastust” kutsuvad, kummalised ja oma erakordsuses siiralt veendunud tööd on juba õhku visanud hulga spekulatsioone selle üle, et näeme Eestit järgmisena Veneetsia kunstibiennaalil esindava kunstniku loomingut.

Merike Estna „Muld ei hoia meie armastust“. Kuraator Karin Laansoo. Tallinnas Kai kunstikeskuses avatud kuni 27. novembrini 2022.

Estna viimastest isikunäitustest Eestis, näiteks „Sininest laguunist” aastal 2014 Kumus (ja ka väiksemast “Pärlite emast”, 2020), on möödas hulk aega ja seda meelelahutuslikus vahukommivärvigammas töötavat Estnat, keda mäletame Kumust, enam eest ei leia – ehkki värvigammalt on näitus sama rõõmsameelne. Ent samas on kogemus sarnane, nii mõneski kohas võib ka sel näitusel kunstiteosele astuda, lausa selle sisse ronida. Keraamilised plaadid, tekstiilid, oksakuhjad, viited tätoveeringutele  – kõik püüdlemas jätkuvalt ühe asja poole: olla maalid. Vaataja on sihilikult desorienteeritud visuaalselt, ruumiliselt ja lõpuks ka kunstiajalooliselt. Selle maalipraktika aluseks on kunstniku sügav, lausa nõiduslikuna mõjuv teadmine – vähemalt nii paneb näitus uskuma.

Silvia Pärmann

Silvia Pärmann on Edasi kaasautor, fotograaf ja ajakirjanik, kes on viimased kümme aastat toimetanud mitut arhitektuurile, disainile või moele keskenduvat ajakirja. Loe artikleid (223)