Hedvig Hanson: üksi või koos?

Foto: erakogu.

Igal valikul siin elus on plussid ja miinused. Öeldakse isegi, et igal plussil oma miinused! Nii ka valikus, kui otsustad, et ajad oma rida üksinda, sõltumatuna, täpselt nõnda nagu sulle meeldib, nagu on sinu nägemus. Säästad niiviisi aega end teistele selgeks tegemisega ning teiste pideva motiveerimisega sinu asja ajada. Ent oma raskused ja ahastushetked on muidugi selleski vabaduses.

Kuulsin hiljuti Klassikaraadiost ühe noore muusiku sooloprojekti tutvustust, kus muusik ise ütles, et üksi toimetada on kõige ausam. Teadagi! Ühtpidi lihtne – teised ei sega! Teisipidi – pead üksi tohutult tööd ära tegema, kümne mehe eest! Olema looja, esineja, organiseerija, turundusjuht, raamatupidaja! Nõtkelt vahetama lendleva loomeaja-olemise ratsionalistliku tegutsemisega. Sest aus loome on küll üllas ja kõik, mida teeme, teeme suuresti endale, ent iga looja vajab ka jagamist – ideaalis võiks ta oma loomega ka ära elada.

Mina olen mõistnud, et eduks ei piisa vaid andest ja visioonist, isegi töökusest mitte, ikka on vaja müüa! Müüa on kergem, kui loomeinimesel juba on nimi ja seda usaldatakse, kui tema loodu on mõistetav paljudele – see tähendab, popkultuuril on alati edumaa. Alternatiivne, peavoolust ääremaadele uitav, liialt omapärane või kontseptuaalne asi on juba keerulisem. Korraldajad ei julge taolise kultuuriga riske võtta ning tihtilugu ei jäägi muud üle, kui üksi toimetada. Kuni õhinapõhisust jätkub.

Hedvig Hanson

Hedvig Hanson on Edasi kaasautor. Tuntud peamiselt tundliku muusikuna, kuid tegelenud ka kirjutamisega, ta on teinud kaastööd Postimehele, ERR Kultuurile, ajakirjale Sensa ja Eesti Naine. Hedvig on kirjutanud ka kaks raamatut - dokumentaalne traagiline lugu näitlejannast vanaemast, "Jutustamata lugu. Ellen Kaarma." (2012) ning isiklik, maa- ning artistielu päevik, "Kirju mandrilt" (2016). Loe artikleid (112)