Kunstiorbiidil. Me peame rääkima Anu Põdrast

Anu Põder (2007). Foto: Dénes Farkas

Anu Põder on ainus Eesti kunstnik, kelle teos “Keeled (Aktiveeritud versioon)” (1998) osteti hiljuti originaalvormi ja reprodutseerimisõigusega Tate Moderni kunstikokku Suurbritannias. Samuti on tema teosed välja valitud ja esindatud tänavusel 59. Veneetsia biennaali peanäitusel “Milk of Dreams” (kuraator Cecilia Alemani), sellise au on eestlastest varem pälvinud vaid Ene-Liis Semper (2001, kuraator Harald Szeemann) ja Jaan Toomik (2003, kuraator Francesco Bonam). Miks on Anu Põdra (1947–2013) kunst jõudnud orbiidile nüüd?

“Kunstiorbiidil” on Edasi kultuuriosa rubriik, mis uurib kunstiväljal parasjagu toimuvat, paljulubavaid uusi algatusi ja säravaid tegijaid. Rubriiki veab Maria Helen Känd.

Põlvamaal, Kanepis teise maailmasõja järgsetes keerulistes oludes ilmale tulnud Põder ei kasvanud üles, ei astunud kunstikooli ega viljelenud kunsti teadmisega, et see jõuab ühel hetkel nõukogude aladelt välja. Veel vähem osaks Põder aimata, et kitsikuse kiuste kasutusele võetud materjalidest ning neist leiutatud kombinatsioonidest installatsioonid lähevad kõige populaarsemale kunstisündmusele maailmas (tõsi küll, taastatud kujul). Pea kümme aastat pärast kunstniku lahkumist see juhtub – nagu saab osaks paljudele surnud naiskunstnikele, kes on sillutanud ülimalt maskuliinse kunstikaanoni vahele ja kõrvale oma rajad. Kunstiajalugu pakitakse praegu uuesti lahti ning kokku ei teagi, kas seda enam sellisel kujul, nagu seda seni on tuntud, ehitada tahetakse. Tänavune Veneetsia biennaal on ajaloos näiteks esimene, kus ülekaalus on naiskunstnikud (umbkaudu 9 naist ühe mehe kohta, tavaliselt on olnud vastupidi).

Maria Helen Känd

Maria Helen Känd on vabakutseline kuraator ja kultuurikriitik, Eesti Kunstiakadeemia magistrant. Tänavu pälvis ta Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse, Eesti kunstiteadlaste ja kuraatorite ühingu esimest korda välja antud aasta kunstikriitiku stipendiumi. Maria Helen kirjutab Edasile kunstiteemadel. Loe artikleid (14)