Teatriarvustus. Kaja Kann: üks ütlemata põnev Tšehhov. “Kolm õde”

Kolm õde. Foto: Enda Teater

Eesti teatris korrutatakse pidevalt, et paremat näitekirjanikku kui Tšehhov ei ole maailmas olemas. Iga järgmine ponnistus luua kaasaegselt mõjuvat teksti jäävat selle varju. Kui jätta esialgu tekst kõrvale ning rääkida teatrikunstist, siis tuleb esile lavastaja idee ja näitlejate mäng. Üha olulisemaks muutub sisu kõrval stiil, laad, vorm ehk lavastaja idee ning küsimus “kuidas” muutub üha tähtsamaks. Lõpuks muutub ka sisu.

Uuslavastus: Anton Tšehhovi “Kolm õde”. Lavastaja Ingomar Vihmar, kostüümikunstnik Jaanus Vahtra, valguskunstnik Iiris Purge. Näitlejad Carmen Mikiver, Kleer Maibaum, Kadri Rämmeld, Jane Napp, Carita Vaikjärv, Priit Loog, Jaan Rekkor, Andrus Vaarik, Märt Avandi, Enn Keerd, Ingomar Vihmar. Esietendus 27. novembril 2021 Endla Teatri Küünis.

Kes meist ei teaks, et Tšehhovi “Kolm õde” räägib kõrgklassi allakäigust ja igavlemisest ning kolme õe (Olga, Maša ja Irina) unistusest minna Moskvasse, kus nad kunagi on elanud. Unistused, pettumused, armastus ning selle puudumine, isiklik karjäär, saabumine ja lahkumine, tulekahju, teiste lein ning puuduv kaastunne, lõpuks duell ja surm. “Kolm õde” otsib – nii nagu kõik klassikalised suurteosed alati – elu mõtet. Räägib emotsionaalselt ning kaasahaaravalt, sest teatris on kõige olulisem asi sündmus. Salamisi loobib näitekirjanik tegelaste õnneteele takistusi. Nii valmib suurteos, sest miski ei saa ju olla põnevam kui see, kas õed saavad õnnelikuks, leiavad armastuse ja saabuvad Moskvasse või mitte. Ja eriti hea, kui selle kõige kohal kumab üldistus aja olematu raskuse kohta. Igavikuline.

Kaja Kann

Kaja Kann on kaasaegse tantsu koreograaf, tantsija ja treener, ZUGA ühendatud tantsijate ning OMAtsirkuse üks asutajaid. Tegutseb üha enam ka kultuuriajakirjanikuna ja kirjanikuna. Tema teine raamat "Tänavatüdruk" (2020) pälvis Tallinna Ülikooli kirjanduspreemiate jagamisel eripreemia. Loe artikleid (17)